Smog boven Nijmegen

De luchtkwaliteit in Nijmegen is niet best: de hoeveelheid fijnstof is ruim drie keer zo hoog als volgens de EU-normen is toegestaan. Dat blijkt uit de metingen die gedaan worden door de Clean Air Bus die vandaag aan de Kapittelweg staat. Met de speciale meetbus wil een samenwerkingsverband van onder meer longfunctieanalisten, de Radboud Universiteit en een fabrikant van luchtfilters aandacht krijgen voor het belang van schone lucht.

Volgens deze ‘Luchtalliantie’ is schone lucht essentieel voor een gezond leven: ‘In Nederland is de lucht erg vervuild. Jaarlijks sterven 18-23 duizend mensen tien jaar eerder door de aanwezige concentraties fijnstof in Nederland. Vooral kinderen zijn de dupe van luchtvervuiling. Zij hebben vaker last van de luchtwegen, allergieën en ze ontwikkelen zwakke longen.’ De alliantie vraagt iedereen een petitie te tekenen om schone lucht op te eisen.

Het RIVM meet permanent de kwaliteit van de lucht in Nijmegen. Dat gebeurt aan de Graafseweg en de De Ruyterstraat. De uitkomsten van de metingen zijn op internet te volgen: op beide locaties is vandaag de de ‘matige-smog’-drempel overschreden. Dat gebeurt helaas vaker.

Het verkeer en de industrie horen bij de belangrijkste bronnen van fijnstof. Door Nijmeegse stadsbussen te laten rijden op aardgas in plaats van op diesel is de lucht in het stadscentrum een stuk schoner geworden. Dat helpt al iets, maar de luchtkwaliteit in Nijmegen is dus nog steeds ver beneden peil, volgens de Clean Air Bus.

In de Clean Air Bus kun je niet alleen zien hoe het gesteld is met de luchtgesteldheid in Nijmegen, je kunt ook je eigen longcapaciteit laten testen. Uit de proef bleek dat ik zelf 5,35 liter lucht in één keer naar binnen kan zuigen. Met mijn longen is dus niks mis, maar de Nijmeegse lucht die ik inadem is niet zo fris.

Longtest in de Clean Air Bus

Advertenties

3 Responses to Smog boven Nijmegen

  1. irene says:

    er zou toch veel meer kunnen in het verkeer, elektrische vervoersmiddelen zoals auto’s bus en ook scooters. Verder denk ik dat er ook meer thuis gewerkt kan en moet worden willen we onze kinderen schonere lucht aanbieden. Op de fiets is het geen lolletje, beweging krijg je dan wel maar die vieze lucht die je dan naar binnen krijgt nee , bedankt.

  2. De verkeerslichten in Nijmegen zijn de afgelopen jaren juist veel meer op elkaar afgesteld zodat auto’s zoveel mogelijk doorstromen (dynamisch verkeersmanagement). Maar ja, de stoplichten zullen af en toe toch op rood moeten, anders kan de haaks erop staande weg niet rijden…

    De bus houdt inderdaad bij de kleinere (Gebiedsontsluiting B) wegen halt midden op straat. Dit is niet anders te regelen als je de bushaltes óók toegankelijk wil maken voor gehandicapten. De fiets kan daar over het algemeen overigens wel doorkarren (maar moet even een verhoginkje op).

  3. Het is ook gedeeltelijk te danken aan de politiek. De stad wordt zo ingericht dat auto’s en vooral vrachtwagens voordurend moet stoppen en optrekken. De verkeerslichten staan niet op elkaar afgesteld en tegenwoordig kun je ook achter de bus wachten bij de bus halte. Ik wil niet weten hoeveel extra fijnstof en co2 dit oplevert. Plus dat je met de fiets ook weer een hindernis er bij hebt en niet te vergeten dat de fietser even uit het straatbeeld is als hij die hindernis neemt vanuit de ogen van de automobilist gezien.

    Maarten Postma
    De duurzame koerier van Nijmegen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: