Meters maken met een Tesla – of met een glasbak

De discussie over de overgang naar een duurzaam economisch model kent merkwaardige extremen. Zo belandde ik laatst in een felle woordenwisseling waarin een rusteloze, jonge en hippe consultant de Tesla Roadster ophemelde als het volgens hem meest geslaagde voorbeeld van duurzaamheid. Op zoek naar een tegenvoorbeeld schoot mij een veel minder flitsend icoon te binnen: de glasbak. Nu vind ik het niet erg om af en toe uitgelachen te worden, maar het onbegrip bij mijn gesprekspartner was zo groot dat het erop leek dat we op een fundamenteel verschil in inzicht waren gestuit.

De Tesla Roadster is een eigentijdse muscle car. In plaats van een ronkende achtcilinder bevindt zich onder de motorkap een 375 Volt elektrische aandrijving, goed voor een acceleratie naar 100 km/u in minder dan vier seconden. In de achteruitkijkspiegel is dan bijvoorbeeld te zien dat de ook niet al te slome  BMW Z4 er gerust een eindeloze zeven seconden voor uittrekt uit om op die snelheid te komen. De Tesla heeft een design waar je je vingers bij aflikt, leren bekleding op de kuipstoelen en verder alle foefjes en gadgets die je je maar kunt wensen. Kost ongeveer een ton, maar dan heb je ook wat. Uitstoot: nul gram CO2 per kilometer (tegen 190 g/km voor de BMW). Top Gear meets GroenLinks, zou je zeggen. Wereldwijd zijn er ruim 2100 van verkocht.

Op zich is het geen wonder dat de flitsende consultant de Tesla beschouwt als toonbeeld van duurzaamheid. De trotse chauffeur van het ding levert niets in qua prestaties of prestige, iets waar mensen die allergisch zijn voor geitenwollen sokken toch al gauw bang voor zijn als ze het woord ‘duurzaam’ horen vallen. Maar de meest veelbelovende voorbode van een groene economie vind ik die Tesla beslist niet.

Klimaatneutraal scheurijzer

Hoe mooi de elektrische racewagen ook is, het blijft een hebbeding dat alleen weggelegd is voor de allerrijksten. Een verkoopcijfer van 2100 stuks klinkt leuk, maar valt volledig in het niet op de totale automarkt. Alleen al in januari van dit jaar werden er in Nederland anderhalf keer zoveel Volkswagens Polo verkocht als er wereldwijd Tesla’s Roadster rondrijden.

De impact van de Tesla Roadster op de duurzaamheid van het totale wagenpark in de wereld is kortom nihil. Het is een sexy machine, maar een groene economie komt er geen stap mee dichterbij. De elektrische bolide is leuk voor mensen die duurzaamheid beschouwen als een geinig extraatje, als het toefje slagroom op de taart. Wat mij betreft draait de transitie naar een duurzame samenleving juist níet om dit soort exotische luxeproducten maar om de doorgewone, alledaagse spullen voor jan en alleman. Mainstreaming, noemen sommigen dat, of gewoon ‘meters maken’. Anders gezegd: liever een elektrische variant van de Polo dan een klimaatneutraal scheurijzer van een ton.

Suf ultiem symbool

Hoe mainstream sommige voorbodes van de cyclische economie al zijn bewijst het succes van de glasbak. In Nederland komt ongeveer 92 procent het glas retour. In Europa krijgt zo’n 11 miljard kg glas per jaar een tweede leven. Gerecycled glas is even goed van kwaliteit als nieuw glas. Dit systeem bespaart gigantische hoeveelheden energie en grondstoffen. Kortom: de glasbak is het ultieme symbool van een groene economie. Mijn übercoole opponent was niet onder de indruk. Hij vond glasbakken suf.

Zelf vervoer ik mijn lege flessen en potten meestal naar de dichtstbijzijnde glasbak in een fietstas. En oké, ik geef het toe: ik zou het liever doen in de kofferbak van mijn Tesla Roadster.

Deze column is eerder gebubliceerd op het kennisplatform Duurzaam Organiseren Doen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: