Geen groei zonder duurzaamheid

De meeste bedrijven zitten middenin de overgangsfase van traditioneel naar duurzaam ondernemen. Dat is het beeld dat blijft hangen uit het recente, wereldwijde onderzoek van Accenture onder 250 managers. Dit adviesbureau peilde hun mening over de relatie tussen duurzaamheid en commercieel succes en merkte dat de wil om te verduurzamen groot is, maar dat het niet voor alle managers meevalt om op een duurzame manier geld te verdienen.

Bij de ondervraagde zakenmensen staat duurzaamheid hoog op het prioriteitenlijstje: negen van de tien managers zeggen MVO van groot belang te vinden voor hun bedrijf. Bijna 80 procent ziet duurzaamheid zelfs als voorwaarde voor toekomstige groei. De kosten van MVO-activiteiten worden door meer dan 80 procent beschouwd als investering en niet (meer) als kostenpost. En in tegenstelling tot eerder onderzoek wordt duurzaamheid veel minder gezien als iets dat je ‘erbij’ doet. Slechts voor zo’n 20 procent van de managers is dit nog zo.

Uit eerdere onderzoeken bleek dat managers MVO vooral zagen als een manier om kosten te drukken en aan regels te voldoen, maar dat is veranderd. De vraag van de consument is nu de belangrijkste aanjager van duurzaamheid.  En volgens de managers zal die vraag alleen maar toenemen. Ondernemers spelen daarop in door nieuwe producten te ontwikkelen en nieuwe markten aan te boren.

Niet allemaal halleluja

Als je dit allemaal leest, zou je bijna denken dat het op het gebied van duurzaam ondernemen allemaal halleluja is. Helaas is dat niet zo: een derde van de managers vreest de groeiende vraag naar duurzame producten niet aan te kunnen. Bovendien zeggen ze dat er maar weinig klanten zijn die extra willen betalen voor duurzame producten en diensten. Duurzaam produceren is ook nog eens duurder dan ´gewoon´ produceren. De marges op duurzame producten zijn dus lager.

De kosten van duurzaam ondernemen zijn vooral lastig voor de korte termijn. Accenture merkt op dat het voor veel bedrijven op de lange termijn juist duurder zal zijn om niet-duurzaam te produceren. Het rapport geeft een mooie vergelijking: het hart van veel ondernemingen ligt wel bij duurzaamheid, maar de rest van hun lichaam is nog niet in vorm. De hamvraag is dus hoe we door die overgangsfase heen komen.

Sneller verduurzamen

Wat moeten bedrijven doen om sneller te verduurzamen? Accenture geeft drie adviezen:  beter leren inschatten wat klanten precies willen, social media inzetten om het contact met de klant aan te halen, en kosten drukken door wendbaarder en flexibeler te worden.

Ze zeggen erbij dat deze adviezen niet alleen gelden voor duurzame producten, maar van toepassing zijn op alle zich ontwikkelende marken in onze snel veranderende, geglobaliseerde en hoog-technologische wereld. Wat dat betreft is ‘duurzaam ondernemen’ dus toch gewoon ‘ondernemen’.

Accenture, 2012, Long-Term Growth, Short-Term Differentiation and Profits from Sustainable Products and Services

Deze blog is eerder gepubliceerd op de site van MVO Nederland.

Advertenties

One Response to Geen groei zonder duurzaamheid

  1. N.T.I. Kieft says:

    De basisvoorwaarde om werkelijk duurzaam te kunnen ondernemen is een democratie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: